Etykiety

niedziela, 15 października 2017

Zapalmy "Znicz Pamięci". Operacja Tannenberg. Opatówek.



Kiedy byłam dzieckiem i pierwszy raz usłyszałam w szkole o wojnie, zastanawiałam się, jak to się stało, że po napaści Niemiec na Polskę nasze wojsko nie poderwało się do walki, że tylko kampania wrześniowa i na tym koniec.
Mojego pokolenia nie uczono w szkole o tym, że 17 września 1939 ZSRR napadła na Polskę, będącą od 1 września 1939 w stanie wojny z III Rzeszą. Miałam już wyrzucić stare książki do historii, ale nie zrobiłam tego. Zostawiłam na pamiątkę tego, jak można było udatnie przemilczeć pewne fakty, a inne zakłamać. Nie wiedziałam też o Katyniu do czasu pójścia do liceum. Rodzina nie mówiła dzieciom o takich rzeczach, ponieważ groziły za to poważne konsekwencje.
Nie wiedziałam też, że akcja, której ofiarą padł mój dziadek i cała rodzina była częścią wielkiego planu tzw. Intelligenzaktion. Moi dziadkowie nie zdawali sobie sprawy, że akcja miała swoja nazwę i że istniało coś takiego jak listy proskrypcyjne.


Mauthausen. Memorial rooms


Mauthausen. Memorial rooms


Mauthausen. Memorial rooms


Mają rację historycy IPN twierdząc, że ta akcja przeciwko polskiej inteligencji tzw. Intelligenzaktion nie funkcjonuje w świadomości publicznej.
Dlatego obowiązkiem współczesnych, w tym i moim, jest pamięć o ofiarach niemieckiej akcji przeciwko polskiej inteligencji, rozpoczętej przez hitlerowców jesienią1939 roku.

Nadal wiele faktów jest badanych przez historyków i nie do końca wyjaśnionych.
Kiedy wojska niemieckie wkroczyły do polskich miast, w ślad za nimi ruszyły grupy operacyjne policji, których celem było odnalezienie osób z list, ich izolacja oraz późniejsze uśmiercenie. Spis takich osób, został sporządzony w postaci tzw. list proskrypcyjnych i zawierał nazwiska Polaków, którzy stanowili istotę polskości. Lista została wydrukowana w formie książki w lipcu 1939 roku w Berlinie przez centralę policji bezpieczeństwa i SD pod nazwą „Specjalna księga Polaków ściganych listem gończym” po niemiecku „Sonderfahndungsbuch Polen”.


O tym, dlaczego mój dziadek Marian Wiewiórkowski znalazł się na tej liście pisałam tutaj. Listy proskrypcyjne. Opatówek.
Według ekspertów wymordowanie przedstawicieli inteligencji w początkowym okresie wojny spowodowało, że konspiracja antyhitlerowska w okręgu łódzkim, poznańskim czy kujawskim była znacznie słabsza niż np. warszawska, gdzie akcja została przeprowadzona na mniejszą skalę. Liczba zatrzymanych w ramach tej akcji w Łódzkiem to ok. 2,2 tys., w tym w samej Łodzi - ok. 500 osób"
Od 20 do 23 października 1939 roku w Wielkopolsce miały miejsce jedne z największych egzekucji. W 14 miastach zamordowano 300 osób. Egzekucje były elementem hitlerowskiej operacji „Tannenberg”, której celem była likwidacja polskiej inteligencji na terenach wcielonych do III Rzeszy.
Dla podtrzymania pamięci i oddania szacunku ofiarom zapomnianych zbrodni niemieckich w Wielkopolsce, na Śląsku, Pomorzu i ziemi łódzkiej IPN wspólnie z pięcioma rozgłośniami Polskiego Radia organizuje 21 października akcję Zapal Znicz Pamięci. Akcja została objęta patronatem honorowym prezydenta Andrzeja Dudy.
Tego dnia w południe winniśmy zapalić znicz w miejscach kaźni i egzekucji Polaków oraz przesłać zdjęcia z tych miejsc na adres poznańskiego radia Merkury znicz@radiopoznan.fm lub znicz@dzieje.pl.
Sylwetki kilkorga z wówczas zamordowanych przedstawia dziennik „Polska Głos Wielkopolski”.

Ja będę miała także zaszczyt zaprezentować sylwetkę mojego dziadka Mariana Wiewiórkowskiego.
Zwieńczeniem akcji będzie koncert zaduszkowy "Pamiętamy" w dniu 6 listopada w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. W programie znalazła się też premiera filmu dokumentalnego "Operacja Tannenberg"




O akcji Zapal Znicz Pamięci tutaj.

Podobne posty

Poczta polska, telegraf, telefon. Opatówek.

A było to tak. Konrad Wuensche.

Matka Niobe. Leokadia Wiewiórkowska.

Listy proskrypcyjne. Aresztowania w Opatówku 1940





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.